Disiplin dalam Pendidikan: Perspektif Alkitab Amsal 13:24 dan Praktik Kontemporer Pada Satuan Pendidikan Kristen Anak Usia Dini

Main Article Content

Yanni Paembonan

Abstract

The aim of this research is to explore the biblical perspective on physical violence in child education and to analyze the relevance of discipline implementation according to Proverbs 13:24 within the context of early childhood Christian education. The methodology employed is a qualitative approach focusing on literature review, including hermeneutic analysis of biblical texts and descriptive methods to explain the early childhood education system in Indonesia. The underlying theory emphasizes the integration of Christian values in education and the importance of educating children without violence. The findings indicate that although physical punishment is still practiced in Christian education, there is an urgent need to develop a more humane disciplinary approach that aligns with the principles of love and understanding found in the Bible, in order to support the holistic growth and development of children.

Article Details

How to Cite
Paembonan, Y. (2024). Disiplin dalam Pendidikan: Perspektif Alkitab Amsal 13:24 dan Praktik Kontemporer Pada Satuan Pendidikan Kristen Anak Usia Dini. PEADA’: Jurnal Pendidikan Kristen, 5(2), 100-123. https://doi.org/10.34307/peada.v5i2.213
Section
Articles
Author Biography

Yanni Paembonan, IAKN Toraja

 

 

References

A. Mintara Sufianta. Hati Sang Guru. Yogyakarta: Kanisius, 2018.

Ayub, Daeng. “Karakter Disiplin Anak Usia Dini: Analisis Berdasarkan Kontribusi Pola Asuh Orang Tua.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6, no. 6 (2022): 7293–7301.

Barth, Christoph. Theologia Perjanjian Lama3. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1998.

Binsen Samuel Sidjabat. “Kerangka Kurikulum Pendidikan Agama Kristen Berbasis Karakter Di Perguruan Tinggi.” Jurnal Jaffray 17, no. 1 (2019): 73–90.

Burbules, Nicholas C. “Philosophy of Education.” Routledge International Companion to Education, no. December (2004): 3–18.

C. Hassell Bullock. Kitab-Kitab Puisi Dalam Perjanjian Lama, Terjemahan Suhadi Yeremia. Malang: Gandum Mas, 2014.

Derek Kidner. “The Proverbs: An Introduction and Commentary.”

Dhieni, Nurbiana, Irma Yuliantina, Rahmitha Soendjojo, Didik Tri Yuswanto, Nurjannah, Yulina Eva Riany, and Rita Rosmalia. Manajemen. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar Dan Pendidikan Menengah Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini, 2020.

Drescher, John M. Tujuh Kebutuhan Anak. 2nd ed. jakarta: 3, 2019.

Francis Brown and D.Litt. The Enhanced Brown-Driver-Briggs Hebrew and English Exicon, with An Appendix Containing The Biblical Aramaic. Oxford: Clarendon Press, 1906.

Grant R. Osborne. Spiral Hermeneutika: Pengantar Komprehensif Bagi Penafsiran Alkitab. Jakarta: Momentum, 2012.

———. Spiral Hermeneutika: Pengantar Komprehensif Bagi Penafsiran Alkitab. Surabaya: Momentum, 2016.

Hamzah B. Uno. Profesi Kependidikan: Problema, Solusi, Dan Reformasi Pendidikan Di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara, 2012.

Harris, R. Laird. “Amsal,” Dalam Tafsiran Alkitab Wycliffe, Volume 2: Ayub-Maleakhi, Terjemahan Hananiel Nugroho, Dkk. Peny. Emma Maspaitella. Malang: Gandum Mas, 2014.

J.W. Santrock. Psikologi Pendidikan Edisi Kedua. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2017.

Jan Christian Gertz, Angelika Berlejung, Konrad Schmid, dan Markus White. Eksplorasi Ke Dalam Kitab-Kitab Perjanjian Lama Dan Deuterokanonika,. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2017.

John Shortt. “Christian Education Does Mean Something.” The CARE Review.

John W. Miller. Believers Church Bible Commentary: Proverbs. Herald Pre. Scottdale, Pennsylvania, 2012.

Karlau, Sensius Amon. “OTORITAS GURU PAK DAN ORANG TUA : Disiplin Dan Hukuman Fisik Dalam Perspektif Amsal 13 : 24 Guru Pendidikan Agama Kristen Di Sekolah Bersikap , Dengan Tetap Tidak Ditegaskan Oleh Bagian Teks Yang Dikemukakan Dalam Amsal 13 : 24 .” 2, no. 2 (2020): 203–224.

Ki Hajar Dewantara. Pemikiran, Konsepsi, Keteladanan, Sikap Merdeka, Cetakan V. Jakarta: Museum Kebangkitan Nasional, 2013.

Lembaga Alkitab Indonesia. Alkitab Edisi Studi. Jakarta: Percetakan LAI, 2012.

M. Iqbal Hasan. Pokok-Pokok Materi Metodologi Penelitian Dan Aplikasinya. jakarta: Ghalia Indonesia, 2013.

Manurung, Kosma. “Membingkai Kontribusi Orang Tua Kristen Dalam Mengajarkan Tanggung Jawab Pada Anak.” CHARISTHEO: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 2, no. 1 (2022): 73–85.

Michael V. Fox. Proverbs 10-31: A New Translation with Introduction And. Binghamton, N.Y: Commentary Vail-Ballou Press, 2009.

Mulyasa. Manajemen PAUD. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2018.

Ngiu, Zulaecha, Novianty Djafri, and Arwildayanto Arwildayanto. “Strategi Guru Dalam Pembelajaran Holistik Pada Pendidikan Anak Usia Dini.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6, no. 3 (2021): 1429–1438.

Oemar Hamalik. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara, 2009.

Paembonan, Yanni. “MERANGKUL ANAK DALAM PELAYANAN KASIH SAYANG BERDASARKAN KONTEKS GEREJA TORAJA.” PEADA’: Jurnal Pendidikan Kristen 4 No 1 (2023): 31–43.

R.N. Whybray. Wisdom in Proverbs. The Concept of Wisdom in Proverb 1-9,. London: SCM Press, 1965.

Risnawaty Sinulingga. Tafsiran Alkitab: Amsal 10:1-22:16. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2012.

Robert L. Alden. Tafsiran Praktis Kitab Amsal. Malang: Departemen literatur, 2012.

Robert W. Pazmino. “Foundational Issues in Christian Education.” Grand Rapids, Michigan, Baker.

Sari, Popy Puspita, Sumardi, and Sima Mulyadi. “Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini.” Jurnal PAUD Agapedia 4, no. 1 (2020): 157–170.

Wallace Denton. Family Problems and What to Do About Them. Philadelphia: Westminster Press, 1971.

Werner C. Graendorf. Graendorf, Werner. C, Introduction to Biblical Christian Education,. Chicago: MoodyPress, 1981.

Wolterstorff, Nicholas P. Mendidik Untuk Kehidupan. Surabaya: Momentum, 2010.

Zamjani, Irsyad. “Mengakhiri Kekerasan Di Sekolah.” Pusat Sandar Dan Kebijakan. Last modified 2023. https://pskp.kemdikbud.go.id/gagasan/detail/mengakhiri-kekerasan-di-sekolah.